RefundFlight - Svar på de vanligaste frågorna

FAQ

Här svarar vi på de vanligaste frågorna. Om du inte hittar din fråga här så kontakta help@refundflight.com

Om tjänsten

Vad gör RefundFlight?

RefundFlight hjälper flygresenärer att få ut lagstadgad ersättning när de råkat ut för försenade, inställda eller överbokade flyg. Läs mer om vad vi gör här

Vi tar endast ut 25 % (inkl. moms) i arvode på lyckade ersättningskrav. Om du inte skulle vara berättigad till ersättning så tar vi självklart inte ut något arvode.

De flesta som råkat ut för en kraftig flygförsening har användning av RefundFlight. Skicka in ditt ärende så gör vi en bedömning på din ersättningsrätt.

När, var, hur, varför?

Hur långt tillbaka i tiden kan jag begära ersättning?

Vi tar hand om förseningar som inträffat upp till 3 år tillbaka. Vi rekommenderar att anmäla din försening så snart som möjligt då det kan vara svårt att driva ärenden som är långt bak i tiden.

Varför behövs en fullmakt?

Den behövs för att vi ska ha behörighet att driva just ditt specifika ärende åt dig. Fullmakten ger oss endast rätt att driva just detta ärende åt dig och inget annat. Vi får alltså tillåtelse att i ditt namn kräva ut ersättning från flygbolaget och sköta kontakt med flygbolag och berörda myndigheter.

Flygbolaget har nekat mitt ärende, kan ni hjälpa mig?

Ja, det är ofta som flygbolag spontant nekar ärenden med hänvisning till felaktiga tolkningar av lagen. RefundFlights jurister undersöker ärendet noggrant och ger dig bästa möjliga hjälp

Ersättning

Hur stor ersättning kan jag få?

Hur mycket du kan få i ersättning beror på flera variabler. RefundFlight har sammanställt information som du behöver för att enkelt ta reda på din eventuella ersättning här. I vissa fall kan du vara berättigad till ytterligare ersättning, vilket RefundFlight kommer att kolla efter din anmälan.

Hur lång tid tar det tills jag får min ersättning?

Alla ärenden är olika, vilket betyder att det tar olika lång tid för varje ärende. Ett ärende tar vanligtvis 2-3 månader men kan gå fortare eller långsammare beroende på orsaken till förseningen och flygbolagens svarstid. Vi håller dig uppdaterad under tiden via mail.

Jag har utgifter som flygbolaget bör stå för, vad kan jag göra?

Passagerare har i flera tillfällen rätt till mer ersättning eller assistans än vad man blir informerad om. Om du är osäker på dina rättigheter kan du läsa om dem här eller så kan du fylla i vårt formulär alternativt maila oss på help@refundflight.com

Instruktioner

Vad behöver jag göra?

Det enda du behöver göra är att fylla i formuläret, godkänna villkoren och skriva under fullmakten. Sedan tar RefundFlight hand om din anmälan och överför pengarna till ditt bankkonto direkt efter att vi fått ersättning från flygbolaget. Kom ihåg: Det kostar dig ingenting om du inte får någon ersättning!

Hur ger jag er fullmakten?

Fullmakten kan du ladda upp via den externa länken som du får i bekräftelsemejlet från oss. Det går även bra att mejla till help@refundflight.com eller skicka den med post.

Tjänsten

Vad gör ni efter jag skickat in mitt ärende?

Vi behandlar ditt ärende så snart vi kan och återkommer om vilken ersättning du kan vara berättigad till. RefundFlight för din talan gentemot flygbolag och berörda myndigheter. Vi håller dig uppdaterad under processens gång i väntan på ersättning. Då flygbolaget godkänt ärendet betalar vi ut din ersättning till angivet bankkonto.

Kan jag driva mitt ärende själv?

Du kan driva ditt ärende själv genom att vända dig direkt till flygbolaget med ditt krav. Att få ersättningen kan många gånger vara komplicerat och ta lång tid eftersom vissa flygbolag så långt som möjligt vill undvika att betala ut ersättning. RefundFlight är mycket angelägna om att du skall få den ersättning som du har rätt till och kommer därför göra allt vi kan så att du som kund blir nöjd. Har du tidigare provat själv men inte lyckats, så hjälper vi dig gärna! Vi är specialiserade på just denna typ av ärenden och har därför stora möjligheter att lyckas med just ditt krav.

Annat

Mitt bagage har kommit bort, kan ni hjälpa mig?

I fallet att ditt bagage kommit bort eller blivit kraftigt försenat kan vi också hjälpa dig med åtminstone rådgivning, om du är osäker så skriv gärna ett mail till oss på help@refundflight.com

Ångra Köp

Om du vill ångra ingånget avtal med RefundFlight så kan du använda dig av denna blankett. Alternativt kontakta oss via hemsidan, email eller brev.

Hittar du inte din fråga här?

Använd vårt kontaktformulär eller skicka ett mejl till help@refundflight.com så hjälper vi dig så snart vi kan.